- autor, Paula Rosa
- Rola, Wiadomości ze świata BBC
Nazywa się ich „bogobojnymi”.
Żyją w zamkniętych społecznościach, z niewielkim kontaktem ze światem zewnętrznym, gdzie wydaje się, że czas się zatrzymał. Wielu nie ma telewizji, Internetu i oczywiście sieci społecznościowych.
Mężczyźni poświęcają większość swojego czasu na naukę religii, podczas gdy mężczyźni poświęcają większość swojego czasu na naukę religii Kobiety opiekują się licznymi dziećmi i pracują Aby popchnąć rodzinę do przodu.
Ultraortodoksi, zwani także charedim, to wyznawcy nurtu ortodoksyjnego judaizmu, którego życie charakteryzują teksty religijne i surowe normy społeczne.
W Izraelu, gdzie powstają Około 13% populacjiPartie reprezentujące tę społeczność od kilkudziesięciu lat wywierają mniejszościowy, ale decydujący wpływ na politykę.
W zamian za wsparcie dla kolejnych rządów premiera Benjamina Netanjahu ultraortodoksom udało się zachować m.in. zwolnienia z obowiązkowej służby wojskowej dla ultraortodoksów, którzy poświęcają swoje życie nauce oraz dla setek milionów dolarów za swoje życie. Instytucje.
Od lat jest to źródłem napięć wśród dużej części świeckich żydowskich Izraelczyków, którzy zostali zmuszeni do płacenia Długa służba wojskowa i bycie poborowym W kolejnych wojnach oprócz płacenia większości podatków w kraju.
Teraz, w wrażliwym momencie wojny w Gazie i obawy przed nowym otwartym konfliktem z Hezbollahem w Libanie, Sąd Najwyższy Izraela zniósł to zwolnienie, co skłoniło tysiące charedim do wyjścia na ulice w proteście.
Decyzja zagraża także stabilności rządu, gdyż dwie ultraortodoksyjne partie wchodzące w skład władzy wykonawczej – Szas i Zjednoczona Tora Judaizm – zagroziły wycofaniem się z koalicji kierowanej przez Netanjahu i pytanie, dokąd partia ta nawet? Wpływ tej społeczności mniejszościowej sięga.
Czym różnią się od innych Żydów?
Haredim to jedno z „czterech plemion współczesnego Izraela”, zgodnie z definicją byłego prezydenta Reuvena Rivlina, obok świeckich, religijnych nacjonalistów i izraelskich Arabów.
Ich ubrania, czarne garnitury, które zwykle noszą mężczyźni Długie kolczyki, duże brody i kapelusze z szerokim rondemDługie spódnice, grube pończochy, welony czy peruki dla kobiet ułatwiają ich identyfikację.
sznurek jak Oryginalny („niekonwencjonalne”) lub Sztisel Netflix wzbudził zainteresowanie ich stylem życia i zwyczajami.
Charedim są częścią świata ortodoksyjnego, który charakteryzuje się pełnym poszanowaniem prawa żydowskiego.
Naomi Seidman, profesor w Centrum Diaspory i Studiów Transnarodowych na Uniwersytecie w Toronto, mówi, że ortodoksyjni Żydzi przestrzegają „trzech podstawowych elementów: szanują Sobota (żydowski dzień odpoczynku), jedzenie Koszerny (Jaką religię wolno jeść) i praktykowanie tzw „Czystość małżeńska”. (Spanie na oddzielnych łóżkach i niestosowanie się wcześniej niż siedem dni po menstruacji i po umyciu się).”
Seidman zauważa, że współczesny ortodoksyjny „zajmie się innymi rzeczami i może na przykład zostać prawnikiem lub policjantem, o ile będzie przestrzegał elementów prawa żydowskiego”.
Ale dla ultraortodoksów te zasady nie wystarczą.
Całe jego życie kręci się wokół niej ToraPrawo pisane i ustne oraz wszystkie ich wybory życiowe, czy to praca, edukacja, miejsce zamieszkania czy sposób ubierania się, podlegają tradycji żydowskiej.
W długiej historii judaizmu charedim są zjawiskiem stosunkowo nowym Urodzony w XIX wieku Kiedy industrializacja prowadzi do rozkwitu nowego typu Żydów, bardziej światowych i zintegrowanych ze społeczeństwem.
Spowodowało to zerwanie ze strony ortodoksyjnych Żydów, którzy chcieli utrzymać bardziej konserwatywne, wyspiarskie i antyświeckie spojrzenie na judaizm i organizowali się wokół różnych rabinów.
Jak się mają ich społeczności?
Haredim zwykle żyją w enklawach, gdzie wszyscy ich sąsiedzi podzielają ten sam światopogląd i gdzie starają się być tradycyjni Ogranicz kontakt z otoczeniem do minimum Aby uniknąć wpływu i zanieczyszczenia swoich wartości i praktyk.
W Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii istnieją znaczące społeczności ultraortodoksyjnych Żydów, chociaż ich największa populacja znajduje się w Izraelu, gdzie obecnie stanowią nieco ponad 13% populacji kraju i gdzie ich liczba szybko rośnie ze względu na wysokie bezrobocie . Współczynnik urodzeń.
W dzielnicach takich jak Mea Shearim w Jerozolimie czy Bnei Brak na obrzeżach Tel Awiwu mieszka duża część tej populacji.
„Zazwyczaj mają bardzo duże rodziny i, ogólnie rzecz biorąc, Biedniejsi od świeckich Żydów „I współcześni ortodoksyjni Żydzi, którzy stanowią jedną z najbogatszych grup ludności żydowskiej i mają mniejsze rodziny” – opisuje Naomi Seidman.
Każda z tych wspólnot ma własne świątynie, seminaria lub szkoły religijne i organizacje społeczne.
Szacunek i status w świecie ultraortodoksyjnym idą w parze ze znajomością Tory, dlatego rabini są wielkimi przywódcami społeczności, do których zwracają się sąsiedzi, gdy muszą podjąć ważną decyzję życiową, np. kogo poślubić, czy co studiować.
Większość dorosłych mężczyzn całkowicie poświęca się studiowaniu tekstów religijnych, więc ich żony są odpowiedzialne za utrzymanie rodziny.
Jednakże zakres zawodów, do których mają dostęp, jest ograniczony, a rodziny są na ogół bardzo biedne Zależy od dotacji państwowych.
Pomimo ich izolacji wyłania się nowa klasa bardziej współczesnych charedim, jak zauważa Seidman: „Prowadzą życie charedim, żyją w enklawach charedich i ubierają się w ten sposób, ale zamiast po prostu pracować w społeczności lub wykonywać tradycyjne zawody, takie jak handel diamentami”. Są profesorami lub prawnikami i korzystają z Internetu, co nie jest dobrze postrzegane wśród bardziej ekstremalnych osób.
Niektórzy z tych nowocześniejszych charedim okazjonalnie zgłaszają się na ochotnika do służby w armii, gdzie obecnie istnieje tylko jeden batalion, Batalion. Netzah Jehudaktóra została stworzona specjalnie, aby sprostać żądaniom ultraortodoksyjnych Żydów w zakresie segregacji płci, ze specjalnymi wymaganiami dietetycznymi Koszerny Oraz czas przeznaczony na modlitwę i codzienne rytuały.
Jakie mają relacje z innymi Izraelczykami?
Spośród nieco ponad 40 000 ultraortodoksów, których można było policzyć w Izraelu w latach 1948-1948, Ponad milion W obecnym kształcie wzrasta waga tej mniejszości, a wraz z nią, jak pokazuje Naomi Seidman, jej pewność siebie i siła polityczna.
Jednak niezadowolenie wzrosło także wśród znacznej części pozostałej części społeczeństwa, która uważa, że ze swoich podatków płaci pomoc społeczną dużej grupie bezrobotnych i że wysyła swoje dzieci do walki w armii, którą ich zdaniem dzisiaj podąża za systemem. Dyktaty wpływowego rządu charedich, pozostając bezpiecznie z dala od linii ognia.
Tradycyjnie charedim trzymali się z dala od polityki.
Z teologicznego punktu widzenia ultraortodoksi tak uważają Państwo Izrael mogło zostać ustanowione dopiero po przybyciu MesjaszaZ tego powodu uznano ich za antysyjonistów.
Ale to tylko teoria i w praktyce tylko niewielka grupa ultraortodoksyjnych Żydów aktywnie broni tej idei, nie uznając nowoczesnego państwa Izrael i wychodząc na demonstrację niesienia flag palestyńskich.
Jednak zdecydowana większość charedim opowiada się za bardziej praktycznym sposobem myślenia, w którym wspiera udział w życiu politycznym w celu obrony swoich interesów.
W przeszłości pozwalało im to na zawieranie sojuszy z lewicą lub prawicą w celu utrzymania zwolnień i świadczeń socjalnych.
Dziś, jak analizuje Seidman, sojusze zawierane są tylko z prawicą. Na ulicy świat charedim Ściśle sprzymierzył się z prawicą syjonistycznąKtóry w swoich najbardziej skrajnych poglądach broni ekspansji Państwa Izrael w kierunku tego, co uważają za jego ziemie historyczne, czyli Palestynę, Zachodni Brzeg i Gazę.
Stanowisko to, którego broniły takie partie jak Religijny Syjonizm, partnerzy Netanjahu w rządzie, wpłynęło – jak potępiają jego krytycy – na jego politykę i sposób prowadzenia wojny w Gazie.
Dlatego udział charedich w służbie wojskowej staje się obecnie coraz ważniejszy.
więcej niż 60 tysięcy charedim Byli zarejestrowani jako studenci jesziwy i byli Zwolniony z udziału w służbie wojskowej. Dotychczas.
Według niedawnego badania przeprowadzonego przez Izraelski Instytut Demokracji, 70% izraelskich Żydów chce zniesienia zwolnień Powszechna służba wojskowa dla ultraortodoksyjnych Żydów, coś, co ostatecznie zaproponował Sąd Najwyższy.
Od tego czasu oprócz 1500 żołnierzy, którzy już służą, armii nakazano zrekrutować dodatkowe 3000 żołnierzy ze społeczności.
Poproszono także o zaplanowanie zatrudnienia większej liczby osób w nadchodzących latach.
Napięcie wzrosło.
„Mój syn jest w rezerwie od 200 dni! Ile ma mieć lat? Jak może się nie wstydzić?” Mor Shamgar, matka żołnierza pełniącego funkcję dowódcy czołgu na południu kraju, niedawno na konferencji zganiła izraelskiego doradcę ds. bezpieczeństwa narodowego, a kazanie, które odbiło się szerokim echem w mediach społecznościowych.
Zdaniem Shagmara, podobnie jak innych Izraelczyków, rząd „bardzo słabo poradził sobie z sytuacją”, przedkładając swoje polityczne przetrwanie nad interesy narodowe w kwestii poboru do wojska, jak potępił w rozmowie z korespondentką BBC w Jerozolimie, Yolande Knell.
Jednak w przypadku młodych charedim, którzy mogą zostać zmuszeni do odbycia obowiązkowej służby wojskowej, orzeczenie Sądu Najwyższego zagraża ich religijnemu sposobowi życia.
„Przez 2000 lat byliśmy uciskani i Przeżyliśmy, bo nauczyliśmy się ToryJeden z młodych mężczyzn, którzy w tym tygodniu demonstrowali przeciwko decyzji prawnej, powiedział reporterowi BBC: „Teraz Sąd Najwyższy chce nam to odebrać, co nas zniszczy”.
Dla Naomi Seidman społeczność ultraortodoksyjna, wbrew obiegowemu o niej wyobrażeniu, jest coraz bardziej wrażliwa na to, co myśli o niej reszta społeczeństwa.
W ostatnich latach próbowali rozszerzyć swoją sieć usług publicznych, takich jak pomoc drogowa czy pogotowie ratunkowe, na resztę izraelskiej populacji, mając nadzieję, jak mówi ekspert z Uniwersytetu w Toronto, „że świecki świat doceni ten wkład i postrzegać je jako alternatywę dla służby wojskowej”.
I pamiętaj, możesz otrzymywać powiadomienia w naszej aplikacji. Pobierz najnowszą wersję i aktywuj ją.
„Miłośnik kawy. Rozrabiaka. Nieuleczalny introwertyk. Subtelnie czarujący badacz twitterów. Wielokrotnie nagradzany mediaholik społecznościowy. Miłośnik internetu”.
More Stories
Chiny wzywają Stany Zjednoczone do porzucenia doktryny Monroe i poszanowania suwerenności Ameryki Łacińskiej, w tym Meksyku
Peruwiańska Carolina Herrera wygrywa batalię prawną o swoje nazwisko z projektantką Carolina Herrera
Włożył pizzę do kuchenki mikrofalowej, włączył się alarm przeciwpożarowy i teraz musi płacić strażakom