28 stycznia, 2022

OCHRONA24

Polska Najnowsze wiadomości, zdjęcia, filmy i reportaże specjalne ochrony. Polska Blogi, komentarze i wiadomości archiwalne na …

Polski rząd kieruje się do mediów z kapitałem zagranicznym | Międzynarodowy

Niezależne media w Polsce powoli toną. Po pierwsze, nastąpiła stagnacja gospodarcza, zanim na początku roku obniżono dochody przez reklamę publiczną. Podatek Nieoczekiwana nowelizacja ustawy o radiofonii i telewizji w celu ograniczenia zysków z reklam, a teraz kapitału zagranicznego w mediach. Posunięcie, które nie ma wpływu na unijne media, które chcą inwestować w Polsce, zostało zaproponowane przez rządowych ustawodawców. Prawo i Sprawiedliwość (PiS) Obrona przed chińską i rosyjską ingerencją w polski pejzaż medialny (niemożliwa, twierdzą analitycy). Na razie, jeśli tak się stanie, dotknie to tylko należącej do USA grupy TVN, mimo że jest to główny kanał informacyjny krytyczny wobec rządu.

Więcej informacji

Wiadomości z tego kanału wyróżniają się pracą badawczą. W 2018 wydali kilka zdjęć polska kongregacja neonazistowska Świętowanie urodzin Adolfa Hitlera w mundurach SS i swastykach. Wśród uczestników zidentyfikowano osobistego asystenta posła PiS. Odpowiedź rządu? Oskarżając kanał telewizyjny o „szerzenie nienawiści”. Sieć warta 1 mld dolarów (około 843 mln euro) i największa inwestycja USA w Polsce została ukarana grzywną w wysokości 330 tys. euro za opublikowanie w parlamencie zdjęć protestacyjnych. Ponownie został oskarżony o „podżeganie do przemocy i nielegalne zachowanie”.

Zaskakująca poprawka, która została zgłoszona na początku lipca, stanowi, że „licencje mogą być wydawane tylko firmom zagranicznym, które mają siedzibę lub są stałymi rezydentami państw członkowskich UE”. (UE), Norwegia, Islandia i Liechtenstein. W związku z tym zostaną nałożone ograniczenia na większość mediów należących do firmy spoza UE.

Partia Konserwatywna i Radykalno-Nacjonalistyczna przekonuje, że firmy zagraniczne mają coraz większe wpływy w mediach, co powoduje stronniczość w debacie publicznej. Ale analitycy widzą, że ta zasada ma jasny cel.

„Patrząc na krajobraz medialny w Polsce, ta zmiana dotknie tylko grupę TVN, w tym jej niezależny kanał informacyjny TVN24 – największy i w zasadzie jedyny pozostały z tych elementów” – wyjaśnia Szymon Ananicz. Centrum Analiz Politycznych. Forum pomysłów. Przypomnijmy, że ustawodawca PiS, który wprowadził plan, Marek Suski, publicznie przyznał, że chciał mieć wpływ na swoją partię w TVN, która ma kilkanaście innych serwisów i grupę inną niż kanał informacyjny. Wideo w razie potrzeby.

READ  Ekspert IT przejął kryptowalutę wydobywczą w komendzie policji w Polsce - Mining Wikipedia News

Dołącz do EL PAÍS, aby czytać wszystkie wiadomości bez ograniczeń.

Rejestracja

TVN24 to doskonałe źródło informacji dla wielu Polaków. Zatrudnia około tysiąca osób i jest codziennie oglądana przez 4,5 miliona odwiedzających, z nieobliczalną liczbą 38 milionów widzów w kraju.

Rosja i Chiny

Ustawodawcy starają się odpowiedzieć na wątpliwości wywołane reformą, domagając się pogodzenia przepisów dotyczących własności z podobnymi przepisami w innych krajach UE. Ale PiS od dawna jest definiowany przez sam rząd „Repolonizacja” Media oraz Unia Europejska i Stany Zjednoczone wyraziły zaniepokojenie. Vera Jurova, unijna komisarz ds. wartości i przejrzystości, ostrzegła, że ​​„nowa polska ustawa o koncesjach na nadawanie to kolejny niepokojący znak wolności i pluralizmu mediów w kraju”.

Sekretarz generalny, Mateusz Morawiecki, apelował w swoich interwencjach o profilaktykę. Wyobraźmy sobie sytuację, w której placówkę medialną w Polsce kupuje duży portal, telewizja lub radio lub duża gazeta, firma rosyjska, chińska lub arabska. Jeśli tak, to czy jako obywatele mamy prawo odmówić? ”, rozpoczął na konferencji prasowej dzień po wniesieniu planu do SSE (parlamentu). „Chcemy mieć takie narzędzia, aby zapobiegać takim akwizycjom” – dodał.

Jednak potrzeba tego zakazu jest wątpliwa. „Przez wiele lat byłem prawnikiem ds. mediów i nie widziałem zainteresowania rosyjskim czy chińskim rynkiem telewizyjnym w Polsce” – mówi Karol Laskovsky, partner w firmie doradczej Tentos. Kraj. W tym konkretnym przypadku, jak przyznaje, „starają się tu zrobić, żeby stworzyć sytuację, w której TVN da się jakoś zneutralizować”. W ten sposób minimalizując krytyczne głosy.

READ  Pianista wietnamski kwalifikuje się do polskiego międzynarodowego konkursu

Nowa stolica

Zmiany w ustawie o radiofonii i telewizji będą omawiane w sierpniu. Jeśli zmiana będzie kontynuowana, amerykańska grupa będzie musiała sprzedać część swoich akcji. Discovery jest własnością Polish Networks za pośrednictwem holenderskiego holdingu Telewizji Polskiej. Simon Anonymous z Ideaforum wyjaśnia jednak, że „nowy warunek polega na tym, że firma nie jest uzależniona od zagranicznej firmy, która nie rezyduje na stałe w Europejskiej Strefie Ekonomicznej”. Spółki, których to dotyczy, muszą zrefinansować swój kapitał w ciągu sześciu miesięcy od ogłoszenia reguły. Tam wejdą nowi inwestorzy.

Polski kapitał dominuje dziś w mediach. Tadeusz Kovalski, profesor dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego, tłumaczy, że „TVN to wyjątek” i od 2016 r. bada koszty reklamowe spółek Skarbu Państwa. Govalski ostrzega, że ​​„ta zmiana zasad” może podważyć zaufanie do państwa, „pogorszyć klimat inwestycyjny” i „naruszyć warunki koncesji przyznanych Polsce na mocy prawa krajowego i europejskiego”.

Jednocześnie KRRiT musi podjąć decyzję o odnowieniu koncesji na kanał TVN24, która wygasa 26 września, proces rozpoczął się 17 miesięcy temu, ale na razie nie ma odpowiedzi. „To znacząca inwestycja USA w Polsce.

Kupując American Discovery 100, firma wyjaśniła EL PAÍS, że proces został opóźniony „z powodu zmian w strukturze własności firmy dokonanych w 2015 r. w trakcie obecnego procesu licencjonowania”. % Grupy TVN SA przez Polski Holding Telewizji. Rzeczniczka KRRiT Theresa Brikisska obiecała, że ​​holenderska firma jest „fikcyjną firmą z wyłącznie europejskim adresem”. Zgodnie z prawem firmy spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego muszą zmniejszyć swój udział do 49%.

Wolność prasy

Sytuacja w Polsce niepokoi Reporterów Bez Granic (RSF). Klasyfikacja wolności prasy światowej System zajmuje 64. miejsce na 180. Alfonso Armada, lider RSF Hiszpania, ubolewa, że ​​„od dłuższego czasu z wielkim niepokojem obserwujemy machinacje polskiego rządu mające na celu ograniczenie wolności prasy”. .

READ  Marksista: Latvia Drive ERC jest lepszy niż polska platforma - FIA ERC

Międzynarodowe ciało stwierdziło, że środki podjęte przez rząd Victora Orbana na Węgrzech były „podobne do środków rządu, jego oddziałów i zwolenników politycznych w celu kontrolowania różnorodności mediów”. Na początku tego roku Polska Press Media Group, część niemieckiej Verlagsgruppe Passau, została przejęta przez PKN, państwowy koncern naftowy prowadzony przez bliskich współpracowników PiS. RSF potępił sprzedaż 20 z 24 gazet regionalnych rządowi.

* Aktualizacja informacji o odpowiedź KRRiT na EL PAN