Muzeum Historii Żydów w Warszawie otworzyło w czwartek wystawę prezentującą prace znanego polskiego artysty, stojącego w obliczu przedłużającej się i przygnębiającej Holokaustu w Polsce, gdzie nazistowskie siły niemieckie niszczyły Żydów i inne okrucieństwa w Europie.
Wystawa „Wilhelm Sassnell: Taki krajobraz” została otwarta w czwartek w Muzeum Historii Żydów Polskich Polin. Dziesiątki prezentowanych obrazów i rysunków stawiają czoła masakrom w fizycznym i psychicznym krajobrazie kraju oraz trudnościom w ustosunkowaniu się do nierozwiązanej przeszłości.
Nieżydowski Sasanid rozumie tę historię od dwóch dekad. 48-latek opisał potrzebę zmierzenia się pokolenia z przeszłością, ponieważ niektóre części polskiego społeczeństwa odmawiają uznania, że kiedy Polska została poświęcona przez nazistowskie Niemcy, były pewne bieguny eksterminacji i mordowania Żydów w tym kraju.
Przez dziesięciolecia po II wojnie światowej takie debaty były zakazane, a wątki poświęcenia i honoru Polaków zdominowały pamięć historyczną. Ale w nowej otwartej przestrzeni, która pojawiła się wraz z upadkiem komunizmu w 1989 roku, naukowcy i artyści zaczęli czytać i otwarcie mówić o roli niektórych Polaków w antysemityzmie i niemieckiej zbrodni. Każda nowa książka i obraz dotykały nerwów.
„Historia II wojny światowej była niejasna do 1989 roku” – powiedział Sussnall.
Powiedział, że to „bardzo szokujące”, gdy Polacy zaczęli ujawniać wykroczenia z czasów wojny, w tym zabicie setek Żydów przez Polaków w mieście Jetvapne w 1941 roku.
„Na początku czułem się zły i zawstydzony” – powiedział Associated Press.
„Jeszcze trudniej zauważyć, że ludzie nie chcą się do tego przyznać. Ludzie całkowicie temu zaprzeczają. To główna postawa polskiego rządu”.
Sassnall to jeden z najważniejszych artystów życia w Polsce. Muzeum Sztuki Nowoczesnej i Solomona R. w Nowym Jorku. Jego prace znajdują się w Muzeum Cugenheim, Tate Modern w Londynie i Centre Pompeii w Paryżu.
Sassnell przyznał też, że Polska jest często oceniana niesprawiedliwie – czasami osobom spoza Polski brakuje pełnego obrazu.
Polskę okupowały wojska niemieckie, które zabiły miliony obywateli polskich – około 2 mln chrześcijańskich Polaków i 3 mln Żydów. Wielu Polaków walczyło z Niemcami w kraju i za granicą, a rząd nigdy nie współpracował z hitlerowskimi Niemcami. Tysiące Polaków zostało rozpoznanych przez Yath Washem za narażenie życia dla ratowania Żydów.
Sussnall uważa jednak, że Polacy muszą uznawać zło wraz z dobrem.
„Jeśli nie zaakceptujemy tak złożonej przeszłości, zostaniemy osądzeni i źle osądzeni” – powiedział.
Na wystawie prezentowane są prace sprzed dwóch dekad, które w jakiś sposób dotykają Holokaustu – prace wykonane przez Sassanle’a w odniesieniu do innych tematów.
Opowiadania o Holokauście autorstwa rysownika Arta Spiegelmana są inspirowane najstarszą z jego książek „Maus”. Nowe powstały specjalnie na tegoroczną wystawę.
Są obrazy z byłych obozów zagłady, ale zawsze są ustawione, patrząc z wnętrza samochodu na bramę roweru Sasnalla lub jego żony Auschwitz – bo pokazywanie samych obozów zagłady byłoby bardzo banalne i brutalne – powiedział.
Malowidła oświęcimskie powstały po tym, jak on i jego żona przeszli przez miejsce pamięci w drodze do domu z styczniowych uroczystości sylwestrowych. 1. Miliony ludzi z całego świata odwiedzają tę stronę. Ale obecność pomników ludobójstwa na wielu biegunach – w tym mieszkającego w pobliskim Krakowie Sasnalla – wpisuje się w krajobraz codzienności.
Malowanie wyimaginowanej mapy Polski na granicy z Izraelem przypomina długowieczne życie Żydów w Polsce, ojczyźnie Żydów od wieków.
Portret Hitlera pokryty jest czarną farbą i pokryty drewnianym prętem, złem, którego nie można symbolicznie przedstawić.
Obrazy, po raz pierwszy stworzone przez antysemitę francuskiego malarza Edgara DeCasa, przypominają antysemityzm, który rozprzestrzenił się w całej Europie, tworząc podatny grunt dla Holokaustu. Jedna z nich inspiruje kąpiące się kobiety do modelowania pracy w Teksasie przesadzonej swastyką.
Obrazy Cyganów lub identyczne wizerunki Afrykanów były od dawna uważane za „inne” w społeczeństwie przez inne grupy, a także Żydów w popularnej wyobraźni.
Przed otwarciem kurator Adam Simsik zwrócił uwagę, że wystawa może również wywołać gniew nacjonalistów i prawicowców.
Ale teraz prawicowa partia rządzi krajem – i jest współpartnerem w muzeum, partnerstwem publiczno-prywatnym – powiedział, że spodziewa się dalszego sparaliżowania reakcji.
Powiedział, że zarówno on, jak i Sasnall kierują się potrzebą wyrażenia żalu.
„Myślę, że to nasz sposób na przeprosiny w imieniu innych” – powiedział. „Inni nie mówią „przepraszam”, więc musimy to zrobić, to obowiązek”.
Wystawa potrwa do 10 stycznia.
„Praktyk popkultury. Wielokrotnie nagradzany miłośnik telewizji. Twórca. Oddany geek kulinarny. Miłośnik Twittera. Miłośnik piwa”.
More Stories
Polska gospodarka osiągnęła najwyższy wzrost od dwóch lat na poziomie 3,2%
Finał w Polsce dla Oscara Husillos
Polska wstrzymuje wsparcie militarne dla Ukrainy